Переглядів: 3499

Що думають учні шкіл Новоайдарського району про свої села сьогодні та завтра

Агентство стійкого розвитку Луганського регіону  спільно з Комітетом по стратегічному плануванню  Новоайдарського району з 23.03.2012 року розробляють Стратегію стійкого розвитку Новоайдарського району до 2020 року.

В рамках реалізації II етапу процесу стратегічного планування «Оцінка соціально-економічного та екологічного стану району» та з метою врахування думки молодих людей було заплановано проведення акції з написання творчих робіт учнями загальноосвітніх шкіл Новоайдарського району на тему: «Моє село сьогодні та взавтра».

Акція проводилась у період з 12.04.2012 по 20.05.2012.  Шість шкіл району до участі в акції були визначені методом випадкової вибірки:

  • Новоайдарська школа-гімназія
  • Новоайдарський обласний учбово-реабілітаційний центр
  • Штормівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
  • Гречишкінська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
  • Дєнєжниківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
  • Бахмутівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Протягом одного навчального часу учні 6 та 11 класів, які фактично були присутніми в класі в день написання та писали твори на тему: «Моє село сьогодні та завтра».

В результаті обробки творчих робіт методом контент-аналізу в роботах з’явились пропозиції та висловлювання, пов’язані  з наявністю економічних, соціальних та екологічних проблем, а також проблем, пов’язаних із благоустроєм та доступністю об’єктів  інфраструктури.

В таблиці наведено основні проблеми, висвітлені у творах.

 

Основні проблеми, які були висвітлені у творах

Кількість подій, всього, од.

В т.ч за віковими групами

12 - 13 років

14-17 років

1

Економічні явища

82

34

40

 

-                   безробіття, відсутність робочих місць

68

24

36

 

-                   низький рівень доходів населення

13

9

4

 

-                   підвищення цін на товари та продукти харчування

1

1

 

 

 

 

 

 

2

Соціальні явища

22

5

17

 

-                   неповні сімї

3

2

1

 

-                   алкоголізм, паління цигарок, наркоманія

18

3

15

 

-                   злочинність

1

 

1

 

 

 

 

 

3

Благоустрій

267

107

115

 

-                   розвалені будинки, недобудови

8

1

5

 

-                   бруд, сміття на вулицях

59

22

31

 

-                   поганий стан доріг

106

41

41

 

-                    недолік освітлення на вулицях

47

19

21

 

-                   недолік парків та дитячих майданчиків

44

24

17

 

-                   інше: відсутність газу

2

 

 

 

-                   відсутність води

1

 

 

 

 

 

 

 

4

Інфраструктура

103

22

56

 

-                   поганий транспортний зв'язок

3

3

 

 

-                   недолік учбових закладів (дитячих садочків)

46

6

31

 

-                   недолік закладів відпочинку (дискотеки, гуртки, клуби, спортивні секції)

54

13

25

 

 

 

 

 

5

Екологія

85

37

44

 

-                   забруднення води

45

17

24

 

-                   сміття, несанкціоновані звалища

40

20

20

 

-                   інше:

 

 

 

 

Кількість коментарів

559

205

272

Основні проблеми, які були відображені в шкільних роботах, всього  (%)

Малюнок 1. Розподіл проблем, які були відображені у творчих роботах школярів усіх вікових категорій

Учні з селища міського типу  Новоайдар зазначили цікаві загальні, як позитивні, так й негативні речі в своїх коментарях:

«Мне нравится мой поселок за то, что тут очень красивая природа: зеленые луга, хвойные леса, гордость Новоайдарщины – прекрасная гора Бараньи лбы», (6 класс)

«Мой поселок – это большие, роскошные луга, с какими-то особенными, не такими, как в других краях желтыми одуванчиками и седым ковылем…», (9 класс)

«Мы живем в прекрасном поселке. ...Мы часто не делаем ничего, чтобы помочь природе, или, чтобы изменить какую-то, не устраивающую нас ситуацию, потому что не верим в собственные силы…» (9 класс)

«…Це найкраще місце для мене… якщо б мені запропонували переїхати до міста я б відмовився» (7 клас).

«Ми і далі будемо смітити, пити, курити, або в кращому випадку – сидіти вдома за комп’ютером, але покращити своє село, місто, район ми в змозі…» (9 клас)

«Каждый человек должен жить по закону, по которому живет герой Антуана де Сент-Экзюпери Маленький принц: «Встал поутру, умылся, привел себя в порядок – и сразу же приведи в порядок свою планету» (8 класс).

«Если хочешь изменений вокруг – начни с себя» (10 класс)

«Духовність людей дуже на низькому рівні…Люди не щирі, не виховані (9 клас)

«Пусть самыми большими праздниками будут не День пива, а Праздник весенней песни скворца, День первого снега, Праздник падающей осенней листвы» (8 класс)

«Нашому лісові потрібен справжній хазяїн» (7 клас)

«…в майбутньому мені теж хотілось працювати та приносити користь людям. Я сподіваюсь мені це вдасться через добре навчання та правильно обрану професію» (6 клас)

«…жителям Новоайдару треба об’єднатися і виправити всі недоліки нашого селища» (6 клас)

«…самое главное – мой край богат талантливыми людьми…» (9 класс)

Умовно всі вислови в творах дітей можна поділити  на категорії: “Якість життя”, “Економіка”, “Екологія” та інші.

Можна відмітити цікаві вислови щодо категорії “Якість життя”:

«…у нашому селищі скрутне становище зі сміттям, дуже багато сміття у лісовій зоні та на вулицях»,( 10 клас)

«…чтобы на каждой улице стояли мусорные баки, машины стояли на стоянках. Чтобы не бегали собаки толпами…» (6 класс)

«щоб …не було безпритульних тварин і людей» (6 клас)

«…хочу, щоб було більше автобусів та маршруток…»  (7 клас)

«Однією з найжахливіших проблем нашого суспільства є продаж спиртних напоїв та тютюнових виробів особам, які не досягли повноліття» (10 клас)

«…сейчас курить и пить алкоголь начинают с 13 лет, везде валяются бутылки…и окурки, не приятно смотреть» (9 класс)

«…щоб дорослі і підлітки… ніколи не вживали наркотики, алкоголь і не палили» (6 клас)

«…Развивать и воспитывать у молодежи бережное отношение к своим национальным традициям», (9 класс)

«…чтобы ветеранам и инвалидам давали квартиры и оказывали помощь (6 класс)

«…я бы очень хотела, чтобы в Новоайдаре появился маленький парк» (9 класс)

«Моя мечта – это плавательный бассейн. Это чудесное место для закаливания детей и для беременных женщин. …на водных дорожках бассейна…вырастут новые олимпийские чемпионы!», (6 класс)

Вислови щодо категорії “Економіка”:

«Словно в фильм ужаса попадаешь… Заваленный забор, пустые глазницы окон… Будто идут съемки про войну. …огромная пустующая площадь бывшей сельхозтехники. И это в центре поселка!»           (9 класс)

«Развивать и поддерживать предприятия и предпринимателей, производящих материальные ценности и зарегистрированных как субъекты производства на территории Новоайдарского поселкового совета, что позволит оставлять налоги… на территории поссовета» (9 класс)

«В Новоайдарі розвинуте сільське господарство, тому що тут не лише гарні землі, а й працьовиті люди» (10 клас)

«Для роботи на полях потрібна нова техніка» (6 клас)

«…ми маємо заводи для збереження нашого врожаю (Елеватор), його переробці (Агроном) та його легкого вивезення (Залізничо Роздільна Станція)» (10 клас)

«С целью выращивания дешевой экологически чистой сельскохозяйственной продукции не плохо было бы создать теплицы с использованием зеркало-уловителей солнечной энергии» (10 класс).

«…збудувати сміттєспалювальний завод… і виробляти дешеву енергію для опалення квартир і нагрівання гарячої води…» (7 клас)

«…нужно создавать предприятия по обслуживанию многоэтажных домов (водоснабжение, канализация)» (9 класс)

«Заниматься развитием зеленого туризма» (9 класс)

«…нашему поселку не хватает супермаркета, так как многие продукты не завозят в наши магазины. И желательно супермаркет АТБ, он рассчитан на средние слоя населения…имеет доступные цены для потребителя» (6 класс)

Загальний аналіз творів дітей дозволяє зробити наступні висновки.

В смт. Новоайдар:

  • Діти люблять свою батьківщину – селище міського типу Новоайдар. Про любов до рідного краю написано майже в кожному творі. Разом із цим більшість авторів описують і проблеми, які існують на сьогодні в селищі, та вносять пропозиції щодо їх вирішення і подальшого розвитку Новоайдару.
  • Найчастіше учні у своїх творах (44 рази) пишуть про незадовільний стан доріг. Вони пропонують їх відремонтувати або ж побудувати нові. На вулицях селища необхідно прокласти тротуари.
  • Про недостатність парків та дитячих майданчиків (а ті, що є знаходяться в поганому стані) написано в 33 творах. Парк, який є в Новоайдарі, невеликий за розміром, там зовсім мало лавочок для відпочинку. Діти хотіли б бачити парк більшим та кращим. Вони пропонують посадити більше дерев, кущів та квітів, побудувати фонтан, встановити каруселі. Учні вважають, що для малюків недостатньо дитячих майданчиків. Та й ті, які є, облаштовані дуже бідно. 
  • Діти хотіли б бачити селище чистим від сміття та  несанкціонованих звалищ.  Про наявність таких негараздів відмічається у 30 творах. Позитивним прикладом є те, що діти учбово-реабілітаційного центру  займались прибиранням від сміття соснового бору. Багатьом із них було дуже приємно бачити позитивні результати своєї праці, коли бір було очищено від сміття. Про це вони згадують у своїх роботах.
  • Учні також занепокоєні наявністю бруду та сміття на вулицях селища, про що вони пишуть у  26 роботах. Діти пропонують на вулицях встановити баки для сміття, організувати його відокремлений збір та  щодня вивозити. Пропонується також кожного місяця влаштовувати відповідні дні прибирання.
  • Про недостатнє освітлення вулиць згадується у 24 творах. Діти пропонують встановити ліхтарі для освітлення вулиць не тільки в центрі Новоайдара, але й на інших вулицях селища.
  • Про безробіття діти знають не тільки з чужих слів, але й багато у кого з них без роботи залишилися рідні та близькі люди. Цей факт підтверджено у 20 роботах.
  • У  19 учнівських творах зазначено про недостатню кількість  закладів відпочинку для молоді. Діти хотіли б  мати у своєму розпорядженні: сучасний спортивний комплекс та басейн, вело доріжки, аквапарк, льодовий каток. Ще вони пропонують збільшити кількість гуртків для дітей, відкрити шахово-шашковий гурток, побудувати розважальний центр, кафе, кінотеатр, ресторани, піцерію, зоопарк, відремонтувати школу мистецтв.
  • Учні пишуть про те, що необхідно розвивати виробництво, пов’язане з переробкою сільгосппродукції, а не торгувати сировиною, відкривати нові підприємства, побудувати автозаправку, відкрити супермаркет та розширити ринок, розвивати зелений туризм, підтримувати підприємців, які займаються благодійністю. Вони вважають, що се це також сприятиме створенню нових робочих місць.
  • Молодь вважає, що селищну лікарню необхідно забезпечити новим сучасним обладнанням. Необхідно також розширити краєзнавчий музей, побудувати притулок для бездомних собак, провести в усьому селищі Інтернет. Покращення потребує мобільний зв'язок.
  • Діти вважають, що необхідно будувати нові будинки, забезпечувати житлом молодь, щоб вона не покидала Новоайдар.
  • Учні схвильовані також екологією річки Айдар, де спостерігається її значне забруднення і річка потребує очищення. Пропонується продовжити міст через річку Айдар, щоб жителі села А.-Миколаївка зручно переходили на іншу сторону річки під час її повноводдя.

В селі Штормове:

  • Свою любов до рідного селища, земляків діти висловлюють майже в кожному творі. Вони відверто пишуть і про ті нагальні проблеми, які існують на сьогодні у Штормовому. Разом із тим учні намагаються показати своє бачення вирішення цих проблем.
  • Питання безробіття у творчих роботах посіло перше місце серед проблематики. Воно порушено в 32 творах. У деяких учнів батьки залишилися без роботи і вони знають цю проблему в реальності.
  • Друге місце посіла проблема поганих доріг, про що згадується учнями в 25 творах.
  • На третьому місці – проблема  відсутності дитячого садочка в селі та його значимість для малюків, яка згадується у 24 творах.
  • Питання засміченості доріг і вулиць села та забруднення річки Айдар посіли четверте місце (про них пишеться у 22 творах).Крім того, діти пишуть і про замулення та висихання озера Лиман, яке було колись окрасою села.
  • П’яте місце посіла проблема недостатньої кількості місць відпочинку (зазначено у 18 роботах). Діти пишуть про те, що не має гуртків, шкільного музею,  парку, спортивного майданчика, жодної спортивної секції, хорошого футбольного поля, відсутні площадка для катання на роликах,  дискотека. Все це вони хотіли б мати у своєму селі. Ще вони зазначають, що взимку в Будинку культури дуже холодно.
  •  У своїх творчих роботах учні пишуть про економічні проблеми. Зменшилася кількість худоби в селі. Зруйнувалася ферма. Відсутність АЗС, промислових магазинів у населеному пункті. Не використовуються в повному обсязі можливості турбази, яка є в селі, та стоїть питання щодо її закриття.
  • Багато небайдужих до екологічних проблем.Особливо стурбовані діти вирубкою лісу та його випалюванням.
  • Не залишились осторонь і питання алкоголізму та паління цигарок, до чого причетні діти та підлітки села. Про це учні також зазначають у творах.
  • У творах написано і про те, що в селі є пусті будинки і разом із тим у деяких людей житло відсутнє.
  • Стурбовані діти і шкільними проблемами. Вони зазначають, що ушколі маленькі парти, за якими незручно сидіти. В шкільній бібліотеці  старі книги, недостатня кількість підручників, у кабінеті хімії відсутнє обладнання для проведення дослідів.

В селі Гречишкіне:

  • Більшість учнів у своїх творах висловлює любов до села, в якому вони живуть, та людей, які трудяться на рідній землі. У них високий рівень патріотизму. Всі учні бажають бачити у майбутньому своє село успішним.
  • У багатьох роботах діти вказують на основну проблему – відсутність у селі роботи, в тому числі і для молоді.  Вони пишуть і про те, що населення в пошуках кращого життя покидає село. Діти пропонують відбудувати ферму, інші об’єкти виробництва, які функціонували в селі раніше, відновити роботу аптеки, ФАПу, відкрити дитячий садочок, побудувати новий Будинок культури, щоб створити нові робочі місця та працевлаштувати населення.  Учні пишуть, що необхідно створювати такі умови, щоб люди залишалися в селі.
  • Діти пишуть, що в селі необхідно  відремонтувати дороги, встановити освітлення, вирішити проблему з питною та поливною водою, побудувати водогін. Вони пропонують газифікувати школу, тому що в ній зимою дуже холодно, не має води, в туалет приходиться ходити на вулицю,  обновити комп’ютерний клас з підключенням його до мережі  Інтернет.
  • Половина учнів вважають, що в селі необхідно створювати умови для відпочинку як дорослих, так і молоді. Потрібно побудувати новий Будинок культури, де можна буде проводити вільний час (концерти, кінофільми, гуртки…). Відсутність на сьогодні такого закладу не дає можливості молоді проводити своє дозвілля в нормальних умовах. Необхідні також дитячі площадки для відпочинку та розвитку малят.
  • Пишаються учні красивою природою свого краю, його екологією. Вони вважають, що місцезнаходження села (хвойні ліси, наявність джерела з цілющою водою) сприятливе для створення і функціонування медично-лікувальних закладів.
  • Також діти пишуть   про те, що вони не хочуть, щоб у селі були кинуті будинки, валялося сміття. Учні вважають, що потрібно садити дерева, кущі, квіти та доглядати за ними.

В селі Дєнєжнікове:

  • Для дітей найкраще їх рідне село. Навіть не зважаючи на ті проблеми, які   існують на сьогодні в Дєнєжніковому, вони люблять свою батьківщину. Більшість авторів описують у творах проблемні питання села, пишуть про те, яким вони хочуть його бачити в перспективі і що для цього потрібно зробити. 
  • За результатами ранжирування проблемних питань, описаних у творчих роботах, перше місце посіли сільські дороги, які місцями взагалі важко назвати дорогами, особливо в негоду.
  • На другому місці – відсутність у селі дитячого садочка. Точніше він є, але потребує капітального ремонту.
  • Незадовільне освітлення вулиць, або точніше його відсутність– на третьому місці.
  • Четверте місце посіло безробіття в селі.
  • Діти вважають, що в селі недостатньо місць для відпочинку молоді.Будинок культури потребує ремонту. Погане опалення в школі, бібліотеці, Будинку культури, пошті. Відсутність дискотеки в селі, спортивної зали, басейну та тренажерів.
  • Учні пишуть про відсутність у селі Інтернету.
  • Діти зазначають і шкільні проблеми. Негерметичні вікна, які пропускають холод та через які задуває сніг взимку. Відсутність у школі хімічних речовин для проведення дослідів. Наявність у школі летучих мишей. Одна учениця написала про те, що їй хотілось би, щоб учні ходили до школи у формі.
  • Також учні пишуть,  що  в селі потрібен стоматолог.
  • Учні також занепокоєні забрудненням річки Айдар та накопиченням сміття на території села.

В селі  Бахмутівка:

  • На відміну від інших населених пунктів учні Бахмутівки пишуть, в основному, про погані дороги та Будинок культури, який потребує капітального ремонту.
  • Діти пишуть, що в селі не має кружків, спортивного майданчика, спортивної зали,  не працюють спортивні секції, футбольне поле потребує ремонту, відсутні футбольні м’ячі та дискотека.
  • У творчих роботах зазначається, що в поганому стані знаходяться шкільні майстерні, у школі відсутній теплий туалет.
  • В школі знаходиться дитячий садок.  У дітей дошкільного віку відсутня своя площадка для розваг, оскільки їм незручно знаходитися разом із школярами.  Учні пропонують збудувати новий садочок, або ж розмістити його в Будинку культури після ремонту.
  • Про відсутність роботи в селі, вуличного освітлення, забруднення річки, наявність сміття на території села, відсутність баків та контейнерів для сміття згадується у творах нечасто.
  • Церква в селі знаходиться у незадовільному стані. Декілька учнів школи хотіли б бачити у селі нову церкву.

Експерти Агентства вирішили відмітити найкреативніші твори учнів пам’ятними подарунками та подяками “За небайдужить до питань розвитку свого рідного краю та допомогу в розробці Стратегії сталого розвитку Новоайдарського району”, які будуть вручені на урочистій нараді в райдержадміністрації 1 червня,присвяченій Міжнародному дню захисту дітей.

Прес-служба АСР

Яндекс.Метрика